TERAPIA AKTYWIZUJĄCA I USAMODZIELNIAJĄCA
Planowanie programu terapeutycznego rozwijającego samodzielność wraz z pomysłami na zajęcia
- Tworzenie programu terapeutycznego rozwijającego samodzielność – jak go dobrze sformułować do wieku rozwojowego i możliwości podopiecznego - analiza kluczowych elementów.
- Pomysły na zajęcia wspierające umiejętności samodzielnego funkcjonowania podopiecznych dotyczące m.in. samoobsługi w zakresie sygnalizowania i załatwiania potrzeb fizjologicznych, mycia się, spożywania posiłków oraz ubierania/ rozbierania się.
- Jak i kiedy wykorzystywać łańcuchy zachowań i Plany Aktywności w pracy z podopiecznym ze spektrum autyzmu – kluczowe wskazówki i strategie postępowania do wykorzystania od ręki.
- Zasady stosowania wzmocnień – na co zwrócić uwagę projektując indywidualny system wzmocnień oraz jak go używać w praktyce – analiza studiów przypadków osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Analiza case study: praca z rodzicem nadopiekuńczym – omówienie krok po kroku jak pracować z rodzicem z trudnością w budowaniu granic.
- Gotowe scenariusze zajęć, przykładowe plany aktywności dla podopiecznych z ADHD oraz ASD rozwijające umiejętności wykonywania czynności życia codziennego oraz uczące zaradności osobistej.
- Materiały dla rodziców wspomagające naukę samodzielności m.in. skrypty wraz z ilustracjami zawierające graficzne zaprezentowanie kolejności działań, kwestionariusz dot. rozwijania samodzielność w zakresie jedzenia oraz ulotki, m.in. jak przeprowadzić trening czystości.
- Propozycje ćwiczeń umożliwiających trening motoryki i zdolności manualnych.
MATERIAŁY
Lista lekcji jest pusta