WSPOMAGANIE KOMPETENCJI KOMUNIKACYJNYCH
Diagnoza i ocena kompetencji komunikacyjnych podopiecznych oraz wytyczne do planowania terapii
  1. Jak tworzyć indywidualny system komunikacji dla osoby z autyzmem – od diagnozy umiejętności porozumiewania się, budowania programów, po wyznaczenie i realizację celów terapeutycznych. Omówienie wytycznych krok po kroku.
  2. Jak wykorzystać VB-MAPP  do oceny poziomu komunikacji u osób z NI, u których występują zaburzenia mowy?
  3. Praca nad rozwojem komunikacji przedintencjonalnej, plany aktywności, przekaz wspomagany, sygnały uprzedzające w pracy z osobami z niepełnosprawnością
  4. Jak tworzyć sytuacje komunikacyjne z użyciem techniki modelowania w AAC – analiza zastosowania m.in. w sytuacji, kiedy widzimy, że osoba ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi przekazuje nam coś swoim zachowaniem.
  5. Wykorzystanie techniki czytania uczestniczącego w procesie wspierania rozwoju kompetencji komunikacyjnych dziecka niemówiącego lub z opóźnionym rozwojem mowy – przykłady książek, wierszyków i pomysłów na interaktywne czytanie do wykorzystania od razu w pracy terapeutycznej.
  6. Metoda Knillów – jak nią pracować, by dążyć do nawiązywania porozumienia z dziećmi niezainteresowanymi kontaktem z rówieśnikami i terapeutą?
  7. W jaki sposób budować motywację podopiecznego do komunikacji podczas nauki porozumiewania się – wskazówki dla terapeuty.
  8. Jak pomagać inicjować wypowiedzi u osób m.in. ze spektrum autyzmu – gotowe scenariusze, karty pracy, skrypty rozmów oraz pomoce dydaktyczne w formie obrazkowych historyjek.
MATERIAŁY

Lista lekcji jest pusta